Hovedmeny

Thore Saxrud holder kontroll på strekningen Eidsvoll - Hove. I bakgrunnen ses storskjermbilde fra RailManager

Hamar trafikkstyringssentral

Inntrykk fra landets mest moderne trafikkstyringssentral

Torsdag 12. september fikk jeg for første gang sjansen til å ta en nærmere titt på den nye trafikkstyringssentralen i Hamar, og må si jeg ble mektig imponert over det jeg så. Sentralen, som ligger bare 10 minutters gange fra Hamar stasjon, ble åpnet for under to uker siden. For toglederne i Hamar kunne flyttingen til ny arbeidsplass ikke skje for tidlig.

Fra rutekontoret sett mot sentralen

Fra rutekontoret sett mot sentralen

Av sentralens i alt 7 operative arbeidsplasser er 5 forbeholdt toglederne. Dermed er det god plass til å dele opp strekninger ved behov. Det er også mulig å styre alle strekningene fra en arbeidsplass, noe som ikke har vært mulig tidligere. I tillegg har sentralen en arbeidsplass som benyttes til mer administrative oppgaver. Denne arbeidsplassen kan blant annet benyttes for å skrive ruteordrer, holde kontakt mot andre togledersentraler og fungerer derfor nesten som en vaktlederplass.

I direkte tilknytning til sentralen har rutekontoret fått plass i et stort kontor med tre arbeidsplasser.

sax

Thore Saxrud holder kontroll på strekningen Eidsvoll – Hove. I bakgrunnen ses storskjermbilde fra RailManager

Det som umiddelbart slår deg når du kommer inn i sentralen, er hvor bra den nye storskjermløsningen fungerer. Det er mange som mener at vi ikke skal ha storskjerm i framtidas sentraler, ikke minst av økonomiske hensyn. På TSS Hamar har man imidlertid bygget storskjerm av mange skjermer med veldig tynn kant. Dette gir et godt bilde, (bedre enn storskjermene i Oslo og Drammen) samtidig som kostnadene er relativt lave. Det som også slår en med storskjermen, er hvor stor forskjellen på bildekvalitet og lesbarhet er mellom VICOS og RailManager. Det er særlig når det gjelder tognummer at det er en vesentlig forskjell på systemenes lesbarhet. Der RailManager er lett å lese, må man anstrenge seg for å lese tognummer på VICOS. Når vi etterhvert skal gå til anskaffelse av ny CTC, er det avgjørende at det tas hensyn til at kjørebilder og storskjerm får et grafisk uttrykk som gjør dem lette å lese.

Sentralen har fått belysning med integrerte lysplater i taket, som kan justeres til den minste detalj. Dette muliggjør stor valgfrihet for belysning.

Alle medlemmene jeg møtte virket svært fornøyd med den nye arbeidsplassen. Det eneste negative i så måte, er at de som pendler med jernbanen nå må sykle eller gå noen minutter til og fra stasjonen.

Møte- og beredskapsrom

Møte- og beredskapsrom

Sentralens øvrige fasiliteter står heller ikke tilbake for noe jeg har sett tidligere, med et flott kjøkken og Hamars mest imponerende møterom med utsikt over byen og stasjonsområdet. Og i motsetning til hva tilfellet var på Marienborg da TSS Trondheim ble bygget der, har toglederne i Hamar også fått garderober fra første dag.

Jeg vil gratulere Hamar med landets flotteste og mest moderne trafikkstyringssentral, og håper sentralen vil finnes på jernbanekartet i mange år framover.

 

, ,

3 Responses to Hamar trafikkstyringssentral

  1. Janet S Trønnes 14/09/2013 at 05:08 #

    Takk, Jens, vi er strålende fornøyd på Hamar. Folk gleder seg til å komme på jobb, og enkelte seniorer uttrykker at dette er det beste som har skjedd dem i arbeidslivet. Med det kan vi slå fast at planleggingsfasen for en gangs skyld står i stil med sluttproduktet. Det har med lys, oversikt, støy- og støvdemping å gjøre, og fleksibiliteten. Vi storkoser oss nå.

  2. Jan Brendlien 25/09/2013 at 09:58 #

    Det er ingen tvil om at den nye sentralen her på Hamar har blitt veldig bra. Selv om jeg peronlig er stor tilhenger av Abb Railmanager og dennes funksjonalitet, må vi vel yte Siemens og deres Vicos system litt rettferdighet. Mens ABB er litt mer fleksible og endrer ting ganske kjapt ved behov, er Siemens litt mere tunggrodd og har 2 store oppgraderinger i året. Den neste oppgraderingen deres er i midten av desember i år, og storskjermen for Vicos blir endret da. Da blir det større tognummerbokser og bildene ellers regner vi med blir helt optimale.

    • Jens Heiberg 25/09/2013 at 11:19 #

      Det er godt å høre at det skal bli nye bilder, Jan. Vi får gjøre en ny sammenlikning i slutten av desember! 🙂

Legg igjen en kommentar

Takk for at du vil bidra. Vi vil ikke ha trakassering, trusler, personangrep, eller hatske meldinger på togleder.no. Vi forbeholder oss også retten til å slette kommentarer som ikke holder en saklig og respektfull tone..